tirsdag, januar 24, 2012

Likholefossen


Likholefossen ligg på Viksdalen i Gaular kommune. Navnet kjem frå gamle dagar, då dei øvste gardane i dalen ikkje klarte å frakte dei døde til kyrkje på ein dag. Likkista vart då oppbevart under ei steinhelle ved fossen.


Likholefossen is located on Viksdalen in Gaular municipality. The name comes from the old days, when the upper farms in the valley weren’t able to carry the dead to the church on one day. The coffin was therefore placed under a stone slab at the waterfall to the day after.

7 kommentarer:

Havfruen sa...

Hei du:)) Lenge siden:)
Fantastisk flotte bilder fra deg, som vanlig:) Det samme gjelder sommerminnet fra Hardangervidda.
Kanskje du får fanget nordlys ikveld?
Klemmings fra meg:)

Anne-Berit sa...

Flotte bilder.Arti å få vite litt om stedene også.
Ha en fin kveld:)

HansHB sa...

Så fin silkefoss!
Ønsker deg en fin onsdag!

Anne sa...

Her er krefter gitt, en SER det, og mer vil det vel bli utover våren kan jeg tenke meg :-) Fantastisk et slør du har fanget på ditt første her Wenche, og som den brua sm en bue inn i bildet, tommelen opp!

Hardangervidda, håper en gang jeg kommer meg dit jeg også, og bildene dine frister jo ikke mindre kan man si.

Må skjekke jeg blogglista mi, for jammen om jeg vil gå glipp av noen innlegg her... har jo gjort det nå, og blogger skal jagggu ikke få lure meg nei.

Topp onsdag til deg. Anneklem.

Marion Lexau Nødset sa...

Her har det skjedd ting :) Så flott at du bloggar att. Håpar du fortsett så eg ser litt kva som skjer der heime....

Bea sa...

Flotte bilete, Wenche! Gler meg til i morgon, då skal vi nok ta litt bilete til Marion tenker eg ;)

Eli Kristin sa...

Nydelige bilder som alltid Wenche og tidig historie til navnet Likholefossen :) Nyyydelig slør du fanget i første bildet der.

Ha en fin onsdag! :D