torsdag, oktober 08, 2009

Den lille havfrue / The little mermaid

Den lille havfrue er ein verdensberømt bronse-skulptur i havna i Københav, Danmark. Skulpturen vart gitt i gave frå bryggaren Carl Jacobsen og laget av bildehuggar Edvard Eriksen. Eriksen brukte sin kone Eline Eriksen som modell for skulpturen.

The statue of the little mermaid sits on a rock in the Copenhagen harbour at Langelinie. This small and unimposing statue is a Copenhagen icon and a major tourist attraction. The statue was commissioned in 1909 by Carl Jacobsen and sculptor Edvard Eriksen created the statue. Eriksen used his wife Eline Eriksen as a model for the sculpture.

12 kommentarer:

Sagatun sa...

Glad det ikke er meg da hadde jeg vært kald.
Flott bilde og by:)

webruci sa...

This is lovely! Just like the legend:-)
Great pictures.

Ha fin dag.

webruci sa...

No, I'm not speak Norwegian:-(
But I try to lern:-)
Only to norvegian blogs and translator. Here I can't find any material in Norwegian.
I'm a great fan of Nors culture.

Thanks for your comment.
Takk:-)

Kathrine sa...

Flott havfrue som har opplevd endel gjennom livet:)

Morten Pedersen sa...

Så den er på plass igjen. Var ikke den borte en stund?

Anne sa...

Der ja, flott er den bronseskulpturen!! men som Morten husker jeg da at den kom bort jeg også, sikkert pøbler i vårt naboland også vil jeg tro. Godt den er på plass i alle fall, for et minnesmerke er den jo.

Rune (Bildebloggen) sa...

Der sitter fruen og skuer ut over havnen ja :) Pene bilder av henne.

Kine sa...

Flott bilde av et herlig motiv!

John sa...

Fine bilder av havfruen du har fanget her Wenche.

RuneE sa...

Fint at du fikk så bra nærbilder - jeg kom aldri nærmere enn danskebåten...

Grace Olsson sa...

great shot of the sculpture...congrats

Glennis sa...

She is small and sweet, a lovely statue.