lørdag, juni 13, 2009

Det var budeie ein skulle ha vore:)

It was a milkmaid I should have been:)



Rusla ein tur opp til Halbrendsstøylane i dag. Det var stille og flott. Her kan ein løyse mange verdensproblem:)Stølane ser veldig så idylliske ut. Sauane gøymte seg rett i skogen bak.

Plod a trip up to Halbrendstøylen today. It was quiet and beautiful. Here you can solve many world problems:)The mountain dairy farm looks so idyllic. Sheep were hidden right in the forest behind.

Slipestein finn ein ikkje over alt i desse dagar.
Grinding stone, not a very usual sight these days.


Fann litt rust også, men anar ikkje kva dei brukar det til. Tar imot forslag.
Found a little rust too, but I have no idea what it's used to. I'm open for suggestions.



9 kommentarer:

Børge's Blogg sa...

Det så idyllisk ut der oppe. Man får sikkert god tid til å la tankene fly.
De rustne krokene bandt de sikkert fast ungene i så de ikke skulle ramle helt ned i dalen :)
Flotte bilder var det!
Ha en fin lørdag

Anne sa...

Å ja, kommer sporenstreks før melketid!!! Budeie en sommer hadde ikke vært å forakte, men min MP3 spiller måtte med, dårlig på kulokk ;-)

MajorogMeg sa...

Ah...vakkert Wenche!!! Slike slipsteiner husker jeg mine besteforeldre hadde..kjekt å få være den som sveiva:)
Ja, budeie hadde vært nå det..Major ville også likt dette livet:)
Aner ikke hva krokene ble brukt til..men Gubben sitt forslag er det neppe:)
Ha en flott lørdagskveld og klem fra meg:)

Heges fotoblogg sa...

Idyllisk sted, men hardt liv ;-) jeg kunne gjerne vært på stølen som gjest, ikke som budeie!

Dagrun sa...

Å så flott et sted. Slipestein brukte bestefaren min og den står hvor den stod fortsatt. Nydelige bilder!

Rune (Bildebloggen) sa...

Litt usikker om jeg hadde taklet oppgaven som budeie, men at man kunne bodd slik, ja absolutt! :)
Fine bilder!

VALKYRIEN sa...

Nja - er nok blitt litt for urban til å takle budeielivet! Men vakkert er det der okke som! Og slipesteinen husker jeg bestefar hadde på gården. Den andre rustne saken vet jeg neimen ikke hva er, men stilig bilde!

Og du skal se jeg en dag blir med på tur når jeg er i området rundt der! :)

RuneE sa...

Dette var rene nostalgien! Jeg likte spesielt komposisjonen i det første og den rustne dingsebomssen i steinen var artig.

Kathrine sa...

Jeg har vært budeie i mange år:) Det er verdens flotteste jobb. Har kvesset øksen mange ganger på slipsteinen og lokka på kua med fantastisk utsikt mot Jotunheimen:)

Nydelige bilder her:))