lørdag, mai 02, 2009

Lundefuglen

Lunden er også kjent som sjøpapegøye eller lundefuglen.
The Atlantic Puffin has given rise to nicknames such as "clown of the ocean" and "sea parrot".






I fuglefjellet bygger lundefuglen reiret sitt i ganger som den grev ut sjølv, jordhuler, eller små huler i steinurer og fjellsprekker. Lundefulgen legg egg i mai-juni, og begge foreldra ruger på egget.
The Atlantic puffin builds its nest in tunnels it dig out yourself, earth caves, or small caves in the rock and mountain ranges. The Atlantic puffin lay egg in May-June, and both parents brood on the egg.



Love is in the air!




Så måtte eg sjølvsagt prøve meg på eit fluktbilde. Det var ikkje heilt lett. Dette er vel det beste bilde eg fekk, og det er ikkje heilt klart. Desse fuglane er utruleg kjappe. Eg rekk knapt å få opp kameraet før dei har vekk. Er ingen fartsgrenser der i gården. Desse små fuglane får faktisk måsane til å virke trege. Eg syntest at måsane har vore veldig kjappe å vanskeleg å ta bilder av, men lurer litt på om eg no har forandra meining *ler*
Then I had to try to take an escape photo. It's not easy! This is the best photo I managed to get and it's not quite clear. The Atlantic puffin is amazingly fast. I barely reach the camera before they have flown away. They have really no speed limit. When you compare the the Atlantic puffin and the seagulls, the seagulls actually seems slow. I used to think the seagulls were very fast and difficult to take pictures of, but I wonder whether I have change my opinion *laughs*

Ein flott solnedgang hadde vi også.
We also had a beautiful sunset.











13 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Dette er en spesiell men vakker fugl. Og for noen bilder du har tatt da. Du er dyktig med kamera må jeg si:)
Solnedganger er alltid vakkert:)

Nyt lørdagskvelden, klem:)

Børge's Blogg sa...

Utrolig vakre bilder av Lundefugl.
De ser så uskyldige ut med de fine fargene og tegningene.
Likte dybdeskarpheten du brukte som fremhever at det kun er fuglen i fokus.

Hege sa...

Fantastiske bilder! Lundefuglen er nydelig.

Kathrine sa...

Dette var flott, Wenche:)) Fugl er utrolige motiv. Du har brukt endel knips du ogå her.

Fluktbilde er jo litt spesielt da. Sjøl så sitter jeg i opptil timer med stativ og fingeren på knappen. Og av 300 blir kanskje ett bra om jeg er heldig.

Likte så godt det tredje bilde fra nederst. Der har du fått med fuglelivet. Klart/uklart - stille/rørelse. Utrolig flott!

Fortsatt god helg:))

Anne sa...

Nei nå tar jeg jammen av meg hatten for deg altså!! river meg i håret heller kanskje for hatt har jeg da ikke, men FOR en serie av en morsom liten fugl. Tror nesten ikke jeg har sette denne så nære før jeg :-) se det morsomme og fargerike nebbet da gitt.

Litt av en serie Wenche.

Rune sa...

Veldig flotte bilder, det er en artig fugl det der med det fargerike nebbet. Solnedgangen så helt nydelig ut :)

Anne-Berit sa...

Fantastiske bilder av lundefuglen.Her drar folk mann av huse ut til øya Lovund på Helgelandskysten for å ta imot Lundefuggelen når den kommer tilbake til øya etter vinteren sørpå.Det er millioner av fugler som kommer den 14 april hvert år,så det er bare å dra urover å vente.Den er presis hver gang.Helt utrolig.Himmelen er dekket som av en stor sky npr den kommer,et helt fantastisk syn.

mln sa...

Flott solnedgang. Ellers likte eg godt bilete der du har klart å fange "spruten":) Kan tenkje meg at du vart overraska når du gikk gjennom bileta og såg det:) Flott tur. Eg vil oppatt!!! Skarv i kveldssol neste gong, men eg må få med meg ein kveld i lundeura og..... vanskeleg.

RuneE sa...

Hatten av for den serien her. Dette var rått!

Jeg begynner å bli glad for at hotellet var utsolgt for lundefugl den gangen jeg var på Færøyene.

Miriam Elisabeth sa...

Hei. Utrolig flotte bilder!! Lundefuggelen er en av de vakreste fuglene jeg vet om! Har SÅ lyst til å oppleve de en gang.

Så du skreiv på en blogg om hvordan du får store bilder på bloggen din. Det lurte jeg på å en gang, men ant svar :) Har du Picasa redigeringsprogram? HAr du det, så har du et netalbum gjennom det. Du laster bildene da opp til albumet fra programmet. Velger bilde størrelse og kopierer koden. Så går du til blogg innlegget og velger rediger html og limer inn koden ;) Trenger du mer forlaring, er det bar eå ta kontakt ;)

Klem

Bente sa...

Hei Wenche! Nydelige bilder!!! Flott tur dere fikk, tross klokkesurr:-) eg gleder meg til fotokurset!! må bare snart få gjort noen investeringer..

Anonym sa...

Wow...
Mest imponert over at du kn alle fuglenavnene på engelsk også.
God helg:)

Anonym sa...

Flott!!