onsdag, april 29, 2009

Gult er kult:)

Rett utanfor døra mi stod det nokre flotte løvetannar. Så då var det fram med kamera og ned på kne for å få det beste bilde. Alt ein gjer for hobbyen sin:) Har ikkje makroobjektiv så dette var det beste bilde eg fekk til.


Right outside my door there was some great dandelions. It was just to find my camera, get down on my knee and try to catch the best picture. Everything I do for my hobby:) Does not have macro lens, so this was the best picture I got off to.



9 kommentarer:

Dagrun sa...

Løvetann er et yndet fotomotiv og en ikke så yndet plante å ha i hagen :)

RuneE sa...

Man behøver ofte ikke gå langt for å finne de gode motivene. Jeg synes du har fått det godt til uten makroobjektiv. Ser at du har brukt en zoom, men jeg vil likevel anbefale et dedikert makroobjektiv med fast brennvidde. Canon har flere egne. Selv bruker jeg et Sigma 70mm/2,8 som jeg er godt fornøyd med (Ivar Ivrig har det samme). Jeg har bruker selv mest et Canon 40D kamera hus.

RuneE sa...

Jeg glemte å legge til - takk for koselig kommentar: Man gjør så godt man kan!

Rune sa...

Overskriften din fikk meg til å tenke på Olosene som var bak på Soloflaskene før, og Solo hadde jo også som overskriften din i sin reklame. Kult bilde :)

naturglede sa...

Her blomstrer også løvetannen nå. Det er en takknemlig blomst å fotografere, for det er jo så mange av den. Jeg liker den veldig godt.

Anne sa...

Kjempeflott syne jeg, og hvordan `ekspertene` ser at her er brukt zoom, er for meg en gåte.... Liker bildet jeg, for gult er jo kult...

RuneE sa...

Hei og takk for hyggelig hilsen!!

Hvordan jeg kunne "se" zoom-linsen: Når du tar et digitalt bilde (og også senere behandler dem), så bakes det inn i filen noe som heter EXIF-data. Det kan være kamera, modell, tidspunkt, størrelse, blender etc etc. En av de opplysningene som står der er brennvidde. du hadde brukt 160mm, og det tror jeg ikke mange fastlinser har. Ergo zoom.

Hvordan jeg kunne se dette? Det finnes et program som heter Opanda som leser disse dataene. På siden til Norsk Nettfoto finner du en lenke som du kan følge.

Vær obs på at noen fjerner disse dataene slik at du ikke alltid vil finne dem. I en blog må du som regel også trykke på blogbildet for å få opp selve "hovedbildet" før Opanda kan virke (gjelder ikke hos meg dersom du vil "teste").

Lykke til!

John sa...

Flott fanget løvetann. Så noen her om dagen men jeg hadde ikke med macro objektivet. :)
Ha en fin helg.

Anne-Berit sa...

Er nok mange som ikke er så glad i løvetannen,men vakre er de!